Noslēdzas metu konkurss jaunam pasažieru terminālim Rīgas ostā

25.03.2024

Pirmdien, 25. martā, noslēdzas starptautisks metu konkurss jauna, moderna un videi draudzīga pasažieru termināļa izbūvei Rīgā, Eksportostā. Jaunais terminālis varētu uzņemt līdz 150 kruīza kuģu un 540 kuģus gadā pasažieru un kravu segmentā. Lai gan kruīza kuģu skaits, kas ienāk Rīgā, pēdējos gados ir samazinājies, nākotnē to skaits varētu palielināties. Tiek plānots arī atjaunot regulāru prāmju satiksmi un sakārtot Eksportostas dienvidu daļu 20 hektāru platībā. 

"Riga Ropax Terminal" valdes locekle un projekta vadītāja Jūlija Bērziņa skaidroja, kāpēc Rīgas ostā nepieciešams jauns pasažieru terminālis:

"Šobrīd mums Rīgā kruīzu kuģi tiek daļēji apkalpoti esošajā pasažieru ostā un 16% apkalpo arī Krievu salā kravu termināļos, kas pavisam noteikti neiet kopā ar kruīza koncepciju un ideju kā tādu. Ņemot vērā, ka vidējais kruīza pasažieru vecums Eiropā ir ap 70 gadiem,

kuģa piestāšana kravu terminālī un manevrēšana starp baļķiem, lai tiktu ārā no šī termināļa, noteikti neuzlabo priekšstatu par Rīgu un neveicina vēlmi atgriezties."

Pērn Rīgā bija 90, bet šogad gaidāmi 60 kruīza kuģi. Lai līdz šim kruīza kuģi Rīgā piestāja netālu no Vecrīgas, pie Vanšu tilta, Rīgas investīciju un tūrisma aģentūras tūrisma pārvaldes vadītāja Ieva Lasmane nedomā, ka attālums līdz Eksportostai ietekmēs kruīza kuģu pārvadājumus:

"Tas ir tikai nedaudz tālāk, un savienojumi ir plānoti gan ar sabiedrisko transportu, gan arī, ja runā par, teiksim, kruīzu kuģu pasažieriem, viņus tāpat ved ar autobusiem no prāmja pienākšanas uz vietas. Tas iemesls, kāpēc kruīzu kuģu skaitu samazinās ne tikai Rīgā, bet visā Baltijas jūrā, ir tāds, ka galvenais piesaistes punkts šim Baltijas kruīzam līdz šim bija Sanktpēterburga. Ja nav šīs pieturas maršrutā, tad daļa kruīza līniju ir izvēlējušies pārtraukt Baltijas kruīzus pavisam. Bet nākotnē, 

uzlabojoties ģeopolitiskajā situācijai, jauns pasažieru terminālis Rīgai noteikti ir nepieciešams, jo tas palīdzētu gan piesaistīt vairāk kruīzu kuģu, gan arī, kad situācija uzlabosies, atgriezt Rīgā prāmju līniju,

jo esošais terminālis var apkalpot ļoti mazu apjomu. Tādēļ skaidrs, ka modernam, jaunam terminālim būtu būtiska priekšrocība."

Izmaksas plāno 90 miljonu eiro apmērā

"Riga Ropax Terminal" projekta vadītāja Bērziņa stāstīja, ka viens no jaunā termināļa izbūves mērķiem ir arī atjaunot regulāru prāmju satiksmi. Tiks attīstīta arī Eksportostas dienvidu daļa 20 hektāru platībā, sakārtojot pieguļošo teritoriju, izveidot gājēju promenādi un bērnu rotaļu laukumu.

"Pārbūvējot trīsstāvīgu noliktavu pasažieru termināļa funkcijām, būs trīs piestātnes prāmju līniju apkalpošanai, kas mums ir pazīstamas kā regulārās līnijas, piemēram, "Tallink" vai "Viking Line", vai "Stena line", kas ir Ventspilī, kā arī kruīzu kuģu apkalpošanai. Sadarbībā ar Rīgas brīvostas pārvaldi rekonstruēs infrastruktūru, proti, piestātnes, padziļinot upes dziļumu pie šīm piestātnēm, lai mēs varētu uzņemt lielākus kuģus, lai varētu vienlaicīgi pārvadāt vairāk pasažieru, jo tas ir gan ekonomiski izdevīgāk, gan saudzējošāk pret vidi," stāstīja Bērziņa. "Uz šīm trim piestātnēm tiks izvietota viena rampa, kas nodrošina transporta uzbraukšanu un nobraukšanu no kuģa; būtu ro-ro kravu kuģi (rolkeri), kas ir kuģi, kuri pārvadā kravu, kas pati uzbrauc un nobrauc no kuģa, piemēram, automašīnas vai traktortehnika."

20 hektāru ostas teritorijas sakārtošana, pievedceļu izbūve, ēkas pārbūve, trīs piestātņu rekonstrukcija un upes padziļināšanas izmaksas tiek plānotas 90 miljonu eiro apmērā, no kurām mazāk par pusi segs Rīgas brīvostas pārvalde, pārējo – privātais sektors.

Plānots, ka jaunā pasažieru termināļa būvniecība varētu sākties 2026. gadā un noslēgties 2028. gadā.

Pārpublicēts no lsm.lv

 

Atpakaļ