Jūlija Bērziņa: Kā stiprināt ūdens transporta nozari Rīgā?

19.08.2022

Vai Rīgai ir nepieciešams jauns pasažieru un ro-ro kravu terminālis? Viennozīmīgi – jā. Ar jaunu termināli Rīgas centrā tiktu samazināta smago automašīnu kustība, samazināts gaisa piesārņojums un trokšņu līmenis, ostā varētu uzņemt lielāka izmēra kuģus. Rīga varētu kļūt par kruīza kuģu mājas ostu, piesaistot ne vien tūristus no visas pasaules, bet arīdzan radot jaunas darba vietas, nemaz nerunājot par neskaitāmiem ieguvumiem, ko sniegtu ro-ro kuģu piesaiste. Paskaidrojot, ro-ro (roll on – roll off) kravas ir tās, kas atrodas uz ritošā sastāva, ko var uzbraukt un nobraukt no kuģa, piemēram, traktori, automašīnas, treileri, moduļu mājas.

Rīga jau sen ir pelnījusi jaunu termināli

Pašreizējā situācija ir tāda, ka Pasažieru ostā fiziski nevar uzņemt visus kuģus infrastruktūras limitu dēļ (gan apgriešanās baseina, gan piestātņu skaita un dziļuma dēļ); šobrīd līdz pat 25% kruīza kuģu apstājas Daugavas kreisajā krastā, salīdzinoši tālu no pilsētas centra. RoPax terminālis šo jautājumu vismaz daļēji atrisinātu – terminālis atrastos Eksportostas dienvidu daļā, savukārt tur plānotais apgriešanās baseins ir 460 m, tādējādi būtu iespēja uzņemt kruīza kuģus, kas ir garāki par 300 m, atrisinot iepriekš minēto problēmu. Kruīza kuģu pasažieriem svarīgas ir ērtības, viena no tām – iespēja ātri nokļūt pilsētas centrā, mūsu gadījumā tas būtu 20–30 minūšu gājiens līdz Vecrīgai vai attiecīgi 10 minūšu brauciens ar automašīnu. Kruīza līniju pasažieri nereti ir gados vecāki, līdz ar ko papildu pavadītais laiks ceļā ir ļoti būtisks kritērijs, kas nosaka, kur šis cilvēks, esot ostā, vēlas doties, no kā arī izriet, cik šāds tūrists atstās” naudu mūsu uzņēmējiem, pilsētai.

Pašlaik aktīvi strādājam pie tā, lai projektam piesaistītu investorus. Aprīļa beigās devāmies uz  pasaulē lielāko kruīza industrijas forumu “Seatrade Cruise Global”, kas norisinājās Amerikas Savienotajās Valstīs. Martā piedalījāmies starptautiskajā nekustamā īpašuma un investīciju forumā “MIPIM 2022” Francijā. Ir vairāki investori, kas izrādījuši ne tikai interesi, bet arī klātienē apmeklēs Rīgu, lai apskatītu projekta teritoriju dzīvē, kā arīdzan projekta skiču projektu, kas ir izstrādāts pieredzējušā igauņu uzņēmuma “R-Konsult OU” virsvadībā. Skiču projekts sevī ietver ne tikai termināļa plānojumu, bet arī tam piegulošās teritorijas attīstību – labiekārtojumu un publiskās zonas, kā arī kvalitatīvu pieeju ūdensmalai, saskaņoti ar plānotajām termināļa funkcijām.  

Pie pašreizējās ģeopolitiskās situācijas ir gana daudz izaicinājumu, bet arī neizmantotas iespējas. Redzam, ka par Rīgu un modernu pasažieru, kruīza un ro-ro kravu termināli ir interese, kas paver iespējas mūsu galvaspilsētai ierindoties Eiropas kruīza kuģu ostu kartē un ne tikai. Rīgai ir iespēja pašlaik kļūt par nozīmīgu kruīza kuģu ostu, ņemot vērā, ka operatori no piedāvājumiem izņem Sanktpēterburgu. Jau šogad Rīgas ostā tiek uzņemti daudz kuģu, pandēmija šajā vasarā ir ļāvusi atgriezties pie vēl labākiem rādītājiem nekā iepriekš. Savukārt ar jaunu pasažieru un ro-ro kravu termināli mums pavērtos izaugsmes iespējas gan citā kravu segmentā (ro-ro), gan tiktu modernizēta un paplašināta pasažieru uzņemšanas infrastruktūra. 

Nākotnes prognozes un ieguvumi ir skaidri jau tagad

Tiek plānots, ka ar jaunu pasažieru termināli Rīgā gadā varētu sagaidīt līdz pat 150 kruīza kuģiem un 540 kuģiem pasažieru pārvadājumos un kravu segmentā. Kopumā varētu tikt uzņemti aptuveni 800 000 pasažieru pirmajā jaunā termināļa darbības gadā. Salīdzinājumā ar esošo pasažieru termināli mēs prognozējam, ka pasažieru pieaugums varētu būt 5% gadā, audita kompānijas Deloitte Latvia prognoze ir 8%.

Ja runājam par ro-ro kravām, mēs prognozējam, ka ar jaunu termināli apjomi varētu palielināties par 3%, savukārt Deloitte Latvia paredz, ka pieaugums varētu sasniegt pat 10%. Šogad ir noslēgts pirmais līgums 27 gadu laikā ar ro-ro kravu līnijkuģi. Ar jaunu termināli šis potenciāls iegūtu vēl taustāmākas aprises, kā ieskicē mūsu un Deloitte Latvia aplēses.

Rīgas vizītkarte un viens no trim mobilitātes balsta mezgliem

Tirgus izpēte, dalība pasaules līmeņa izstādēs un igauņu veidotais skiču projekts ļauj mums  jau tagad redzēt projekta vērtību un nākotnes ieguvumus Rīgai, sabiedrībai kopumā un tiem, kas nākotnē aizvien vairāk izvēlētos savam, piemēram, vasaras ceļojumam braucienu ar pasažieru vai kruīza kuģi. RoPax terminālis jūras ceļotājiem būtu kā Rīgas vizītkarte, pirmā lokācija, kas reprezentē pilsētu, un mums ir jādomā par to, lai parādām sevi kā inovatīvu un daudzsološu Eiropas ostas pilsētu.

Tajā pat laikā Rail Baltica projekta attīstība rada nepieciešamību pēc moderna pasažieru termināļa, kas kļūtu par vienu no trim Rīgas mobilitātes balsta mezgliem, nostiprinot sauszemes, gaisa un ūdens satiksmi. Ilgtermiņa perspektīvā būtu lietderīga Rail Baltica un RoPax termināļa savienojuma izveide, nodrošinot esošās tramvaja līnijas pagarinājumu līdz RoPax terminālim (300 m garumā).

Turpmākie soļi pretim jaunam terminālim

Jūlija sākumā tika izveidota projekta realizācijas darba grupa Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētāja vadībā. Pieminētājā darba grupā darbojas Rīgas pilsētas, Ekonomikas un Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, starptautiskās lidostas Rīga un citu uzņēmumu pārstāvji. Darba grupas mērķis ir radīt tādu RoPax projekta gala konceptu, kas apmierinātu visas iesaistītās puses. Pašlaik projekta lokāplānojums ir Rīgas domē apstiprināšanai. Pēc lokāplānojuma apstiprināšanas varēsim uzsākt projekta teritorijas detalizētāku plānošanu – piesaistīt finansējumu un uzsākt projektēšanu. Pie raitas projekta saskaņošanas plānojam, ka termināļa būvniecību varētu uzsākt 2024. gada nogalē, lai pie ideāla scenārija RoPax terminālis darbu uzsāktu vienlaikus ar Rail Baltica dzelzceļa stacijas atklāšanu. Jauns terminālis iezīmētu Daugavas ūdensceļu un Rīgas ostu jaunā, Eiropas standartiem atbilstošā kvalitātē.

Atpakaļ